Kdo je to ten copywriter, UX nebo SEO specialista?!


Taky vás poslední roky na internetu (a nejen tam) iritují podezřelá slova jako UX specialista, SEO mág nebo copywriter? Aaa, někdo si zas hraje na pseudo odborníka, co. 


No, kéž by. Tahle povolání fakt existují a jsou fakt opodstatněná. Můžete se na ně dál dívat skrz prsty, nebo si v tomhle článku střihnete rychlou edukaci.

 

Všechna tato novodobá novopečená povolání se točí kolem internetu, webů, e-shopů a spol. A často se v určité chvíli potkávají. To když vás například popadne kacířská idea „udělat si web“. Třeba o tom, jak pořádáte jogínské lekce nebo vyrábíte charitativní obojky pro psy z recyklovaných PETek. Pak se dost možná tváří v tvář potkáte se všemi těmi divnými profesemi…

 

(A slibujeme, že s digitálními nomády tady otravovat nebudeme!)

 

Copywriter, podezřelý kavárenský povaleč

 

Tak hned ze startu, ať máme jasno: copywriter, copyrighter nebo copywrighter? Ideálně jen a pouze copywriter. Možná má někdo lepší vysvětlení pro etymologii slova COPYWRITER… ale běžní smrtelníci ve složenině vidí COPY (tedy jakési reklamní sdělení) + WRITER (autor).

 

Copyrighter neexistuje, ale možná se ozve někdo, že hrdý copyrighter je... Asi jako že se zabývá autorskými právy (z angl. copyright). Ale copywriter se právem (right) nezabývá, olrajt? Leda by dostal zakázku napsat texty pro nový web advokátní kanceláře. 

 

A proč teda copywriter a co vlastně dělá

 

Jak už tedy etymologie slova napovídá, je copywriter živá bytost, co píše, a to reklamní texty. Osekáno na dřeň ano. 

 

Při bližším zkoumání byste zjistili, že musí nejen umět psát. (Pch, to umí všichni, negramotnost v Čechách v podstatě vymřela, ne?) Neobejde se také bez znalostí hydry zvané marketing a měl by mít i nějaké ty základní SEO a UX skills. Jo, zase ty sprosté nadávky, to ještě proberem níže. 

 

Dost zásadní je ale také znalost psychologie. Jsou textaři, co psychologii hází na první příčku důležitosti. Bez znalosti lidské motivace, archetypů a tak dále lidem prostřednictvím textu danou problematiku lidsky nevysvětlíte. Zboží neprodáte. Návštěvnost webu nezvýšíte… 

 

Hlavně bez znalosti psychologie plus bez empatie daleko mistr copywriter nedojde. Často totiž zjistí, že zadavatel textu sám úplně dobře neví co a jak. Musí to z něj přátelsky, hippiesácky dostat. Přichází na řadu interview, kdy musí klást vypečené dotazy a postupně zjistit: proč má text napsat. Kdo bude čtenářem a ideálně také, jaký je to plus mínus typ člověka, ten příjemce textu. Co mu má sdělit. A co zadavatel textu chce, aby po přečtení čtenář udělal. A jak mu to všechno sdělit, aby to skutečně udělal. 

 

Docela mazec, ne? To aby byl jeden Brouk Pytlík nebo spíš Ferda Mravenec. 

 

A o to přesně jde – copywriter pomáhá přitáhnout pozornost k tématu, které potřebujete mezi lidmi zpropagovat. Pomáhá zvyšovat vaše zisky, pokud něco prodáváte. 

 


 

Copywriter je bytost vcelku kreativní, samostatná a důvtipná. Pomůže vám nejen při psaní textů pro web nebo e-shop. Umí zatraktivnit třeba e-maily, které rozesíláte mnoha lidem. Helfne vám s psaním postů, když chcete být sympatičtí a sociální na sítích. Ale úplně obyčejně napíše třeba taky pěkný čtivý text na papírové letáky o přednostech kompostování nebo výroční zprávu pro firemní brožuru. 

 

A zvládne napsat dojemný projev na svatbu. Prostě mocně vládne slovem a písmem.

 

 

  1. SEO specialista, ne-růžový jednorožec 

 

Další pseudo hipsterské zaměstnání dneška! A opět zatraceně důležité. Aspoň ve světě internetu. A tam dnes žijí všichni. A prodávají. A shání voliče. A tak dále. 

 

 

SEO je zkratka a ne, není ani trochu sprostá. Spíš prostá: Search Engine Optimization. Paráda, to jsme vám moc nepomohli, zas víte prd. Ok, tak že jste to vy… Dalo by se to přeložit coby optimalizace dohledatelnosti a nalezitelnosti na internetu. No, ani to nezní moc po našem, sakra... 

 

Tak po česku. SEO je arzenál metod, které třeba vašemu webu pomůžou vyladit viditelnost v internetových vyhledávačích (na Googlu, českém Seznamu, ale taky třeba na Twitteru). Díky těmhle metodám se pak vaše rodinná firma nebo váš krásný web budou zobrazovat ve výsledcích hledání lépe, výše, častěji. A lidi vás tím pádem snáze a častěji najdou. No sen. 

 

Jak to sakra dělají? 

 

Detaily by normálního smrtelníka dokázaly unudit k smrti a technicky méně zdatnější osoba z toho může dostat žaludeční neurózu. A proto je tu SEO profík. Pomůže vám, abyste byli na internetu vidět. Aby vaši existenci zaregistrovali vyhledávací roboti, kteří vás pak naservírují jako vhodné čtení lidem. Lidem, kteří se pídí po tom, co vy děláte, nabízíte, prodáváte. Proč se dřít, když stroje můžou makat za vás… No hotový sen. 

 

 

  1. UX designér, úderný introvert

 

A je to tady. UX designér, UX specialista, UX dyzajnér, UX designer. Jako uf. Skoro stejně trapné hogo fogo jako ten copyrajtr ze začátku článku! 

 

Ale. UX designéři tu byli v jistém smyslu v podstatě vždycky. Už ve starém Egyptě nebo ve středověku a za Masaryka taky. Dokonce i za komunistů, i když se tomu dneska dost těžko věří. Jen se tomu tehdy ještě neříkalo ju-iks. 

 

Zas si nejdřív střihnem lekci angličtiny: zkratka UX ukrývá slova USER EXPERIENCETakže jde o uživatelskou zkušenost/zážitek. Možná spíš ten zážitek. Dojem. Pocit. Emoci. Aby byly co nejlepší!

 

Myslíte jako třeba zážitek při ovládání herní konzole?

 

Přesně. User experience je totiž to, co zažíváme při používání nějaké služby, výrobku, webu, aplikace, přístroje. Může to být úplná tragédie a při používání některých věcí máte spíš chuť ji vzít a mrštit s ní o zem. A pak po ní deset minut dupat. Takhle silnou, negativní zkušenost v nás zanechává třeba aplikace, na jejíž ovládání byste museli mít tři vysoké. Ale ani ty by vám nepomohly – to spíš někdo při její tvorbě trapně podcenil… ano, UX.

 


A kdo je teda UX specialista či designer? V zásadě dost zvláštní tvor. Opět jako v případě copywritera to není bytost s jedním extra talentem, který spasí svět. UXák se řídí daty. Miluje vylepšování věcí i procesů. Je nadprůměrně zvědavý a zvídavý. Ale dokáže být taky nadprůměrně trpělivý. Bádá, dokud nepřijde na nej řešení. S obrovskou představivostí. Analytik, často introvert. 

 

Prostě dokud nenavrhne třeba ovládací panel pro operátory záchranné služby tak, aby se to ovládalo hezky i 55leté operátorce Bohuně.

 

UX expert dokáže navrhnout věci tak, aby je pak uživatel dokázal ovládat a používat v ideálním případě bez školení, bez instalační brožury, v podstatě intuitivně. Takže uživatel se pak cítí jako v bavlnce, připadá si chytrý (to mi to jde od ruky) a hlavně je mu věc či služba k užitku. Juchů, všichni jsou šťastní. 

 

Když byste si řekněme vzali do hlavy, že chcete do světa poslat nový web nebo aplikaci, UX specialista popřemýšlí o nejlepší struktuře webu/aplikace. Aby byla pochopitelná, snadno použitelná.

 

Ale samozřejmě toho umí a taky dělá mnohem víc. 

 

Je to jak vyslovená óda na UX? No, vlastně ano. Kdyby víc lidí při návrhu svých výrobků, webů a služeb přibralo hned na začátku do party UX designera, žilo by se nám o mnoho líp. Minimálně by se nám líp ovládaly aplikace, weby, přístroje, palubní desky atd. atd. A nemuseli bychom pak do nich vztekle mlátit a připadat si jako natvrdlí idioti. 

 

 

 

Tak teď už máte pocit, že s takovou sebrankou v týmu by uplácat třeba web byla sranda? No, bez chytré myšlenky a rozumného cíle to nezachrání ani Avengers, natož UX, SEO nebo COPY specialista. Ale minimálně jsme vám snad odůvodnili existenci pár povolání, o jejichž užitečnosti jste dosud maximálně pochybovali.